KARTA PRAW PACJENTA
- Prawo do ochrony zdrowia oraz do świadczeń zdrowotnych.
Pacjent ma prawo do świadczeń zdrowotnych odpowiadających wymaganiom aktualnej wiedzy medycznej, a w sytuacji ograniczonych możliwości udzielenia odpowiednich świadczeń – do przejrzystej, obiektywnej, opartej na kryteriach medycznych, procedury ustalającej kolejność dostępu do tych świadczeń. - Prawo do natychmiastowej pomocy medycznej.
Pacjent ma prawo do natychmiastowej pomocy medycznej ze względu na zagrożenie zdrowia lub życia. - Prawo do świadczeń zdrowotnych udzielanych z należytą starannością.
Pacjent ma prawo do świadczeń udzielanych z należytą starannością w warunkach odpowiadających określonym w odrębnych przepisach wymaganiom fachowym i sanitarnym. Przy udzielaniu świadczeń zdrowotnych osoby wykonujące zawód medyczny kierują się zasadami etyki zawodowej określonymi przez właściwe samorządy zawodów medycznych. - Prawo do poszanowania intymności i godności osobistej
Pacjent ma prawo do poszanowania intymności i godności osobistej w szczególności w czasie udzielania świadczeń zdrowotnych oraz do umierania w spokoju i godności. - Prawo do leczenia bólu.
Podmiot udzielający świadczeń zdrowotnych jest obowiązany podejmować działania polegające na określeniu stopnia natężenia bólu, leczeniu bólu oraz monitorowaniu skuteczności tego leczenia. - Prawo do uzyskania przystępnej informacji.
Pacjent, w tym małoletni, który ukończył 16 lat, lub jego przedstawiciel ustawowy mają prawo od osoby wykonującej zawód medyczny przystępnej informacji o stanie zdrowia pacjenta, rozpoznaniu, proponowanych oraz możliwych metodach diagnostycznych, leczniczych, dających się przewidzieć następstwach ich zastosowania albo zaniechania, wynikach leczenia oraz rokowaniu w zakresie udzielanych przez tę osobę świadczeń zdrowotnych oraz zgodnie z posiadanymi przez nią uprawnieniami. Pacjent ma prawo żądać, aby osoba wykonująca zawód medyczny nie udzielała mu w/w informacji. - Prawo do wyrażenia zgody.
Pacjent, w tym małoletni, który ukończył 16 lat, ma prawo do wyrażenia zgody na przeprowadzenie badania lub udzielenie innych świadczeń zdrowotnych, po uzyskaniu od lekarza odpowiedniej informacji. - Prawo do wyrażenia zgody na zabieg operacyjny, metody leczenia lub diagnostykę stwarzające podwyższone ryzyko.
Pacjent ma prawo do wyrażenia zgody w formie pisemnej w przypadku zabiegu operacyjnego albo zastosowania metody leczenia lub diagnostyki stwarzających podwyższone ryzyko. - Prawo pacjenta do żądania zasięgnięcia opinii innego lekarza lub zwołania konsylium lekarskiego.
Pacjent ma prawo żądać, aby udzielający mu świadczeń zdrowotnych lekarz zasięgnął opinii innego lekarza lub zwołał konsylium lekarskie, a pielęgniarka (położna) zasięgnęła opinii innej pielęgniarki (położnej). Udzielający świadczeń może odmówić zwołania konsylium lekarskiego lub zasięgnięcia tzw. drugiej opinii, jeżeli uzna, że żądanie jest bezzasadne. - Prawo pacjenta do zgłoszenia sprzeciwu wobec opinii albo orzeczenia lekarza.
Pacjent lub jego przedstawiciel ustawowy mogą wnieść sprzeciw wobec opinii albo orzeczenia określonych w art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty, jeżeli opinia albo orzeczenie ma wpływ na prawa lub obowiązki pacjenta wynikające z przepisów prawa. Sprzeciw wnosi się do Komisji Lekarskiej działającej przy Rzeczniku Praw Pacjenta, w terminie 30 dni od dnia wydania opinii albo orzeczenia przez lekarza orzekającego o stanie zdrowia pacjenta. - Prawo do zgłaszania działań niepożądanych produktów leczniczych.
Pacjent lub jego przedstawiciel ustawowy, lub opiekun faktyczny ma prawo zgłaszania osobom wykonującym zawód medyczny, Prezesowi Urzędu rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych lub podmiotowi odpowiedzialnemu za wprowadzenie produktu leczniczego do obrotu działania niepożądanego produktu leczniczego. - Prawo do dodatkowej opieki pielęgnacyjnej.
Pacjent ma prawo do dodatkowej opieki pielęgnacyjnej sprawowanej przez osobę bliską lub inną osobę wskazaną przez pacjenta w zakładach opieki zdrowotnej. Osoba wykonująca zawód medyczny udzielająca świadczeń zdrowotnych pacjentowi może odmówić obecności osoby bliskiej przy udzielaniu świadczeń zdrowotnych, w przypadku istnienia prawdopodobieństwa wystąpienia zagrożenia epidemicznego lub ze względu na bezpieczeństwo zdrowotne pacjenta. - Prawo do obecności osoby bliskiej przy udzielaniu świadczeń zdrowotnych.
Pacjent na życzenie ma prawo do obecności osoby bliskiej przy udzielaniu świadczeń zdrowotnych. - Prawo do kontaktu osobistego, telefonicznego lub korespondencyjnego z innymi osobami lub do odmowy do kontaktu z nimi.
Kontakt osobisty może zostać ograniczony w przypadku zagrożenia epidemicznego, ze względu na bezpieczeństwo zdrowotne pacjentów lub ze względu na warunki organizacyjne podmiotu. - Prawo do opieki duszpasterskiej w zakładach opieki zdrowotnej.
Pacjent ma prawo do kontaktu z duchownym odpowiedniego wyznania oraz prawo odmowy kontaktu z osobą duchowną. - Prawo do wyrażenia sprzeciwu na wykonanie sekcji zwłok.
Pacjent lub przedstawiciel ustawowy pacjenta małoletniego lub osoby ubezwłasnowolnionej ma prawo nie zgodzić się na przeprowadzenie sekcji zwłok po swojej śmierci. - Prawo do dostępu do dokumentacji medycznej.
Pacjent ma prawo do dostępu do dokumentacji medycznej dotyczącej jego stanu zdrowia oraz udzielonych świadczeń zdrowotnych, a także upoważnienia w tym zakresie innych osób. Pacjent ma prawo do odrębnego upoważnienia osoby do wglądu w jego dokumentację medyczną w przypadku jego śmierci. Pacjent ma również prawo do złożenia sprzeciwu na udostępnienie po jego śmierci dokumentacji medycznej osobie bliskiej. - Prawo do ochrony danych zawartych w dokumentacji medycznej.
Podmiot udzielający świadczeń zdrowotnych jest obowiązany prowadzić, przechowywać i udostępniać dokumentację medyczną w sposób określony w ustawie o systemie informacji w ochronie zdrowia, a także zapewnić ochronę danych zawartych w tej dokumentacji oraz innych związanych z udzielaniem świadczeń zdrowotnych. - Prawo do zachowania w tajemnicy informacji związanych z pacjentem.
Pacjent ma prawo do zachowania w tajemnicy przez osoby wykonujące zawód medyczny, w tym udzielające mu świadczeń zdrowotnych, informacji z nim związanych, a uzyskanych w związku z wykonywaniem zawodu medycznego z uwzględnieniem wyjątków przewidzianych w przepisach prawa. - Prawo do przechowywania wartościowych rzeczy w depozycie.
Pacjent wymagający całodobowych lub całodziennych świadczeń zdrowotnych ma prawo do przechowywania rzeczy wartościowych w depozycie. - Prawo do uzyskania od lekarza informacji w przypadku niepodjęcia / odstąpienie od leczenia.
Pacjent, jego przedstawiciel ustawowy lub opiekun faktyczny w przypadku niepodjęcia leczenia lub odstąpienie od leczenia, mają prawo do dostatecznie wczesnej informacji o zamiarze odstąpienia przez lekarza od leczenia pacjenta i wskazania przez tego lekarza możliwości uzyskania świadczenia zdrowotnego u innego lekarza lub podmiotu udzielającego świadczeń zdrowotnych. - Prawo do informacji o prawach pacjenta określonych w Ustawie o Prawach Pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta.
Pacjent ma prawo do informacji o prawach pacjenta określonych w ustawie o Prawach Pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta oraz w przepisach odrębnych. - Prawo do złożenia skargi na lekarza i lekarza dentystę.
Pacjent ma prawo do złożenia skargi na lekarza i lekarza dentystę do rzecznika odpowiedzialności zawodowej przy właściwej izbie lekarskiej w przypadku podejrzenia postępowania sprzecznego z zasadami etyki i deontologii zawodowej oraz za naruszenie przepisów o wykonywaniu zawodu lekarza. - Prawo do złożenia skargi na pielęgniarkę i położną.
Pacjent ma prawo do złożenia skargi na pielęgniarkę i położną do rzecznika odpowiedzialności zawodowej przy właściwej izbie pielęgniarek i położnych w przypadku podejrzenia postępowania sprzecznego z zasadami etyki zawodowej oraz za zawinione naruszenie przepisów dotyczących wykonywania zawodu pielęgniarki i położnej.
Tekst ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta jest dostępny w miejscach udzielania świadczeń zdrowotnych i pod linkiem:
https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20090520417/U/D20090417Lj.pdf